MZK w Jeleniej Górze ogłosiło przetarg na dostarczenie łącznie 8 autobusów elektrycznych. W wyznaczonym czasie ofertę złożyła tylko jedna firma. Konkurs został podzielony na dwie części, a nowe autobusy będą już kolejnymi w taborze MZK.
Przedmiotem zamówienia Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Jeleniej Górze było dostarczenie łącznie 8 autobusów elektrycznych. Każdy z nich ma posiadać klimatyzację i ogrzewanie, a także systemy zliczania pasażerów, informacji pasażerskiej oraz monitoringu.
Wybór ofert i budżetPodzielony na dwie części przetarg doczekał się ostatecznie tylko jednego ofertodawcy w postaci firmy Busnex, który wycenił swoje usługi na 15 842 400 złotych brutto w pierwszej części oraz 9 249 600 złotych brutto w drugiej części postępowania – zdobywając tym samym kolejno 100 pkt oraz 99,10 pkt w procesie oceny ofert.
W związku z tym, że MZK w Jeleniej Górze przeznaczyło na sfinansowanie zakupu kolejno 17 712 000 złotych brutto oraz 13 776 000 złotych brutto, możemy spodziewać się rychłego podpisania umowy z Busnexem, co oznacza że w ciągu kilku zaledwie miesięcy od dziś na ulice Jeleniej Góry wyjadą nowe elektryczne autobusy marki Yutong, której Busnex jest przedstawicielem w Polsce i
będą to już kolejne pojazdy tej marki w taborze spółki.
Zgodnie z ustaleniami zawartymi w dokumentach przetargowych, termin realizacji umowy ustalono na najpóźniej 20 stycznia 2026 roku.
Autobusy klasy MEGAPrzypomnijmy, że przedmiotem pierwszej części zamówienia jest dostawa 4 sztuk fabrycznie nowych, przegubowych, niskopodłogowych, trzyosiowych autobusów miejskich typu MEGA, jednej marki i typu, napędzanych silnikiem elektrycznym, ładowanych za pomocą złącza przewodowego (plug-in), wraz z wyposażeniem elektronicznym (dedykowanymi urządzeniami i systemami), niezbędnym oprogramowaniem i dokumentacją. Konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 34 tysięcy kilometrów rocznego przebiegu oraz bezawaryjną długotrwałą eksploatację w temperaturach otaczającego powietrza w miejscach zacienionych od - 30ºC do +40ºC. Autobusy mają mieć od 18 do 18,75 metra długości, minimum 2,5 metra szerokości i być nie wyższe niż 3,4 metra. Drzwi mają być dwuskrzydłowe w układzie wejść 2-2-2-0. Wymagana liczba miejsc siedzących w autobusach to minimum 110, w tym co najmniej 36 na miejscach siedzących.
Ładowanie autobusów będzie odbywało się na zajezdni MZK oraz w obecnie dostępnych trzech lokalizacjach stacji ładowania terenowego typu plug-in w Jeleniej Górze tj.: przy ulicy 1-go Maja przy Dworcu PKP, J. Kiepury oraz Podgórzyńskiej. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 390 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 300 km.
Autobusy klasy MIDIPrzedmiotem drugiej części zamówienia jest dostawa 4 sztuk fabrycznie nowych, jednoczłonowych, niskopodłogowych, dwuosiowych autobusów miejskich typu MIDI napędzanych silnikiem elektrycznym, ładowanych za pomocą złącza przewodowego (plug-in), wraz z wyposażeniem elektronicznym (dedykowanymi urządzeniami i systemami), niezbędnym oprogramowaniem i dokumentacją. Konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 15 lat eksploatacji przy założeniu średnio 77 tysięcy kilometrów rocznego przebiegu oraz bezawaryjną długotrwałą eksploatację w temperaturach otaczającego powietrza w miejscach zacienionych od - 30ºC do +40ºC. Autobusy mają mieć od 8,5 do 9,9 metra długości, minimum 2,5 metra szerokości i być nie wyższe niż 3,4 metra. Drzwi mają być dwuskrzydłowe w układzie wejść 2-2-2, 2-2-0 lub 1-2-0. Wymagana liczba miejsc siedzących w autobusach to minimum 55, w tym co najmniej 25 na miejscach siedzących.
Ładowanie autobusów będzie odbywało się na zajezdni MZK oraz w obecnie dostępnych trzech lokalizacjach stacji ładowania terenowego typu plug-in w Jeleniej Górze tj.: przy ulicy 1-go Maja przy Dworcu PKP, J. Kiepury oraz Podgórzyńskiej. Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 280 kWh. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 280 km.